Groeien door een gezonde overnamestrategie
Steeds meer ondernemers overwegen hun bedrijf (gedeeltelijk) te verkopen. Want dat is dé manier om op een beheerste manier te groeien en om ook op de lange termijn gezond te blijven. Profiteren van kennis, kunde en kapitaal ‘van buiten’ dus. Een aansprekend voorbeeld hiervan is Verhoeven Family of Companies, al sinds 1996 een deelneming van VADO.
Verhoeven laat zien hoe je als bedrijf stap voor stap gezond kan groeien. Van een allround machinebouwer naar een wereldwijde aanbieder van totaaloplossingen in diverse specialistische segmenten. Met haar solide buy-and-build strategie is Verhoeven uitgegroeid tot een mondiale topspeler in haar markten.
De ‘familiegedachte’ van VADO
Volgens Hans Stoop, CEO van Verhoeven, is het erg belangrijk dat een investeerder oog heeft voor de ‘familiegedachte’ binnen het bedrijf: “Het is belangrijk om een langetermijninvesteerder te hebben die ruimte laat aan het ondernemerschap binnen haar deelnemingen en die haar bedrijven helpt om gezond verder te groeien. Wij krijgen alle ruimte om zelfstandig te werken, we sparren met elkaar en bespreken hoe we onze specialismen steeds verder kunnen uitbouwen. Ook door bijvoorbeeld nieuwe bedrijven over te nemen. Door VADO worden we daarin prima ondersteund.”
Tijdens de overname van een bedrijf is wederzijds vertrouwen allesbepalend
VADO komt graag in gesprek met ondernemers die overwegen om hun bedrijf te verkopen. We nemen de tijd om elkaar goed te leren kennen en te onderzoeken in hoeverre we bij elkaar passen. Daarin zijn meerdere scenario’s bespreekbaar want we kijken zorgvuldig hoe het nieuwe bedrijf het beste past binnen het VADO-portfolio.
Sommige overnamekandidaten zijn uitstekend geschikt om als stand-alone bedrijf gezond verder te groeien, zoals Verhoeven of Bato. Voor andere bedrijven past het wellicht beter om in een samenwerkingsverband met één of meerdere van onze VADO-bedrijven een sterker geheel te vormen, zoals bijvoorbeeld bij Anvil Industries en Lacom.
Lees er meer over in ons artikel ‘Bedrijf verkopen; hoe een investeerder je bedrijf verder kan helpen’.